Ígéretből valóság (?)

Egyre nehezebb számon tartani, hogy az elmúlt években hányszor jelentette be a mostanihoz hasonló módon a kormányzat valamely része, megírják végre valahára az új KRESZ-t. Ezúttal egészen magas szintről jött a mondat, mint mindig, most is reménykedünk, hogy lesz belőle valami.

A járműipar fejlődése nem vár a magyar politikusokra, így annak ellenére raktak ki pár hete az elektromos autók töltési pontját jelző vadiúj KRESZ-táblát az M7-es egyik pihenőjébe, hogy az a KRESZ-ben nem szerepel. A technikai változásokra reagálva a leendő szabályozás még több új táblát hozhat, és a feltűnő sárga színt is gyakrabban használnák, miközben erre is egyre több példát látni az utak mentén.

Ennél nagyobb súlyú változásnak ígérkezik a KTI vágya a táblarengeteg ritkítására. Az új szabályozással egyszerűbb viszonyokat akarnak, el akarják érni a ma olykor a sofőröket összezavaró táblaerdő csökkentését. Kevesebb, de egyértelműbb, markánsabb jelzésekkel váltanák fel a helyenként egymás hegyére, hátára pakolt táblákat.

Összességében kevesebb sebességhatárt tartanak ideálisnak a szabályalkotók, jelenleg 10-20-30-40… km/órától a 130 km/órásig tízesével gyakorlatilag minden van, sőt, az autók haladását 5 km/órában maximáló tábla is. Ezekből talán kevesebb lesz, és ami marad, azokat okosabban akarják kihelyezni.

Példa lehet majd erre, hogy az autópályákon feljebb vinnék a teherautók sebességkorlátját a mostani 80-ról 90-re.

Sebességcsökkentésre számíthatunk ugyanakkor az ország legrosszabb állapotú, négy-öt számjegyű, lakott területen kívüli útjain.

Nehéz bombasztikusan új mondatokat fogalmazni a KTI munkatársainak, hiszen egy jogszabályban az is adott és lényeges, hogy hová helyezik a pontosvesszőt. Ennek ellenére évek óta halljuk a minisztérium és háttérintézménye felől, hogy egyértelmű céljuk sokkal közérthetőbb nyelvre átírni a szabályozást.

Pár éve jött az információ a KTI irányából, hogy hasznosnak tartanák egy alaposabb háttértanulmány keretében megvizsgálni a kereszteződések és a tiltó táblák viszonyának megváltoztatását, ennek hatásait.

A minisztérium az általános európai gyakorlat figyelembevételével megvizsgálja a járművezetők számára tiltott magatartások tételes felsorolásának, újabb tilalmak (pl. dohányzásé, étkezésé, számítógép-használaté, televíziózásé vagy videózásé stb.) bevezetésének lehetőségét. Megfontolásra érdemes azonban, hogy – leginkább az újfajta szórakoztatóelektronikai eszközök rendkívül gyors ütemű megjelenése miatt – mennyire követheti nyomon egy kormányrendeleti szintű szabályozás a tilalmasnak tekinthető tevékenységek körének bővülését.

Elméletileg könnyebbség, hogy a KRESZ kormányrendeleti szintű szabályozás, vagyis a módosításához nincs szükség az országgyűlésre. Ha a kormány tényleg komolyan gondolja, és nem kommunikációs trükkökkel eteti a túladóztatott autósokat, az eddig felvetett ötletekből talán nem is lenne évekig tartó munka az új szabályozást életre hívni.

Megkérdeztük a Miniszterelnökséget, amely most a következő választ adta. A kormány javaslatot tett az új KRESZ megalkotására. A javaslatok vizsgálata és szakmai áttekintése az érintett tárcák (NGM, NFM, BM) részéről jelenleg is zajlik.

Forrás: vezess.hu

 

 

 

 

 

 

 

About the Author: Babkó Norbert

Leave A Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A jobb ügyfélélmény érdekében az oldalon cookie-kat (sütiket) használunk. A sütik használatát az oldal böngészésével elfogadod További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close