Szokásos módon ismét górcső alá vette a piacon elérhető gyereküléseket a legnagyobb német autóklub, az ADAC, idén összesen 42 ülésről mondtak véleményt. Ezek a próbák azért különösen jók, mert lehetőséget adnak a kisgyermekes szülőknek arra, hogy a különféle szempontokat -– így legfőképpen a biztonságot vagy a kezelhetőséget, beépíthetőséget, károsanyag-tartalmat -– összehasonlíthassák, mielőtt döntést hoznak a vásárlásra. Az ADAC 2011-ben újította meg a tesztelési metódust, ám ismét változtattak: tavalyihoz képest a mostani vizsgálatot módosított, érzékenyebb szenzorokkal felszerelt bábukon végezték, vagyis nehezebb volt megfelelniük az üléseknek a különféle kategóriában.
Tavaly nem osztották ki az összetett „Kiváló” minősítést, idén viszont igen, a bébihordozók közé tartozó Kiddy Evo-Luna egyetlenként zsebelte be, elsősorban annak köszönhetően, hogy a végeredményben 50 százalékos súllyal számító biztonsági próbán (64 kilométer/órával végzett frontális-, illetve az 50 kilométer/órás oldalirányú ütközési teszten) remekelt. Egyébként ezen a területen még öt ülés érdemelte ki a legjobb osztályzatot. Összesen 26 ülés ért el „Jó” összesített eredményt, ez kifejezetten örömteli hír, ráadásul akad köztük több olcsóbb árkategóriába tartozó is. A biztonsági teszten gyengén teljesítő üléseket az sem tudta megmenteni az összesített rossz osztályzattól, ha a többi kategóriában jobban teljesítettek. Egyébként még két kritériumot emeltek ki: a kezelhetőség 40, az ergonómia 10 százalékos súllyal számít. Ezeken kívül nézik még a károsanyag-tartalmat, szerencsére itt csak egy ülés érdemelt elégtelent, a biztonságból is szégyenpadra küldött, itthon nemigen ismert Kiwy SF01. A menetiránynak háttal beépítendő, i-Size szabványú Nuna Reblt egy hároméves gyermeknek megfelelő dummy-val vizsgálták, sajnálatos módon frontális ütközésnél eltört az ülés fémkerete, műanyag héja pedig előrebillent, nagy a sérülésveszélyt okozva ezzel -– ezek után érthető az elégtelen osztályzat. A Recaro Optia is leszerepelt, itt az üléshéj levált az Isofix-alapról, és a dummy-val együtt előrerepült frontális ütközésnél -– nem meglepő a bukás. A Diono Radian 5 nagyon nehézkesen kezelhető: amikor a különböző méretekhez megpróbálják átalakítani, nagy az esélye a hibás összeszerelésnek, továbbá a saját biztonsági övét alig lehet bekötni és megfeszíteni. Ez az egyébként nem túl olcsó eszköz a biztonsági próbán is rosszul szerepelt.
Megszívlelendő tanács: vásárlás előtt lehetőség szerint egy széles kínálatot felvonultató szakboltban próbálják ki a gyermekek az üléseket. A szülők pedig ellenőrizzék, hogy a kiválasztott ülés passzol-e az autóba, ez még az isofixeseknél sem magától értetődő: ha az autótípus nem szerepel az adott ülés kezelési útmutatójában, könnyen lehet, hogy nem tudják majd használni.
Forrás: azauto.hu