Minden télen eljön a pont, amikor levélben keressük meg a Magyar Közutat, Pécsi Norbert Sándor, kommunikációs vezető pedig részletes, pontos választ ad a helyzetről:

“A 32000 km hosszú országos közúthálózatot tekintve, az útburkolatok átlagos életkora 25-26 év. Az elmúlt években az átlagéletkor ugyan kis mértékben tovább nőtt, de ennek üteme az építési, felújítási tevékenységek következtében lassuló tendenciát mutat.

A 2017-es adataink alapján, az országos közutak burkolatállapot szerinti osztályozása alapján 11,5% jó, 6,4% megfelelő, 19,4% tűrhető, 11,2% nem megfelelő, 51,4% rossz állapotban van. Ez előrelépés a 2016-os évhez képest, amikor az utak 9,6%-a volt jó, 6,4%-a megfelelő, 19,6% tűrhető, 11,5% nem megfelelő, 52,8% pedig rossz.”

A helyzet tehát fikarcnyit javult, de még mindig pocsék. A hazai úthálózat 51,4 százaléka a rossz kategóriába esik, ez pedig elég indok arra, hogy évente átismételjük a kátyúkár kérdéskörét.

A Magyar Közúttól azt is megtudtuk, hogy a legégetőbb úthibák eltüntetése mekkora összeget emészt fel: “A jelenlegi téli időszakban, 2018. január 17-ig Társaságunk több mint 961 millió forintot költött kátyúzásra és egyéb saját kivitelezésű burkolat karbantartásra. A 2018-as évi üzleti terv szerint, a teljes téli időszakra az ilyen jellegű burkolat karbantartási munkák várható összege 1,447 milliárd forint.

Az összegek természetesen csak a téli időszakban végzett helyreállítások költségét tartalmazzák, a nagyobb volumenű, a tavasztól őszig megvalósuló burkolat felújítások és saját kivitelezésű javítási munkák költsége ebben nem szerepel. Egy-egy burkolathiba kijavítása függ annak méretétől, nagyságától és attól is, hogy a javítás csak a kopóréteget, vagy más területet is érint-e. A hidegaszfaltos javítás ugyanakkor csak ideiglenes megoldás, a melegaszfaltos javítások sokkal tartósabbak. Utóbbit viszont csak tavasztól-őszig tudjuk elvégezni, mivel a téli időszakban a melegaszfalt keverő telepek nem működnek.

2015 és 2017 között a gyorsforgalmi utakon 2,2 kilométeren végeztünk felújítási munkákat, összesen bruttó 1,127 milliárd forint értékben. A főutakon ugyanezen időszak alatt 471 kilométernyi út újult meg, összesen bruttó 44,1 milliárd forint értékben. Ezen kívül 285 kilométernyi mellékutat újíthattunk fel, mintegy bruttó 23,8 milliárd forintból.”

A cég elsősorban a saját útellenőrein keresztül szerez információt az úthibákról, több száz útellenőr járja meghatározott terv alapján a közúthálózatot, emellett a lakossági bejelentésekre is figyelnek. Vagyis, ha elég levél érkezik egy fenyegető kátyúról, akkor arra biztos figyelmet fordítanak, de alapvetően a következő tényezők határozzák meg a javítások sorrendjét:

– elsőként a balesetveszélyesnek ítélt kátyúkat javítja ki,
– második helyen az autópályák, autóutak és a főutak hibái állnak,
– csak ezek kijavítása után következnek az alacsonyabb rangú mellékutak.

Forrás: vezess.hu

About the Author: Babkó Norbert

Leave A Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A jobb ügyfélélmény érdekében az oldalon cookie-kat (sütiket) használunk. A sütik használatát az oldal böngészésével elfogadod További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close