Traffipax

Több mint 20 éve bukkantak fel Magyarországon azok az 1997-es Opel Astrák, melyekben a Gestig osztrák cég által gyártott sebességmérő készülékeket helyezték el és az Országos Mérésügyi Hivatal hitelesítette őket. Ez alkalmassá tette ezt a 24 autót arra, hogy sebességet mérjenek, továbbá egyéb szabálysértést is rögzítsenek. Kicsivel később, a 2000-es évek környékén lézeres elven működő példányokat szerzett be a rendőrség, melyek képesek voltak a mozgó sebességmérésre, követési távolság meghatározására vagy például rögzíteni lehetett velük a tilos jelzésen áthaladást. Napjainkban ismét találkozhatunk az ország útjain civil autónak tűnő rendőrjárművekkel, melyek drága felvételeket készítenek.

Az új autókat 2018 áprilisának közepén vehette át a rendőrség és rögtön meg is kezdhette velük a követő üzemű sebességmérést. Az autók fedélzetén található lézeres alapú mérőberendezéssel a hivatalos álláspont szerint nem kényszerülnek arra a rendőrök, hogy gyorshajtásba hajszolják az előttük haladó autóst, hiszen nem szükséges azonos tempóban követniük és ugyanabban a sávban sem kell tartózkodniuk. Ezek mellett a követés folyamatát is kamera rögzíti. Az autókban található bankkártya terminál is, így a – biztonságos helyen történő – megállítást követően a szabálytalankodó autós rendezni is tudja a büntetést.

A video-tachográf nem új találmány, az első példányok még nem lézeres elven működtek, hanem szükséges volt hozzá a folyamatos követés is, valamint az azonos követési távolság megtartása. A sebességmérő a mérést végző autó váltójának kihajtásáról vette a jelet. A módszer természetesen ebben az esetben is változatlan, a civil kinézetű autóból folyik a mérés és a megfelelően dokumentált és rögzített szabálysértés után a megkülönböztetőjelzést felvillantva állítják meg az autóst. Ez az autós számára meglepő gyakorlat állítólag hatékonyan tartja vissza az ismételt szabálytalankodástól.

Ma már azonban lézeres alapú a mérés, ezért ahogyan azt említettük, nem szükséges a jelzés nélküli rendőrautónak hosszasan követnie a szabálytalankodó autóst és egy sávban sem kell vele közlekednie. Viszont az Európai Unió több tagállamában is megengedett, hogy a civil ruhás rendőrautó megkülönböztetőjelzés nélkül túllépje a megengedett sebességhatárokat, amennyiben a többi közlekedőt ezzel nem veszélyezteti.

Nem csupán ilyen formában csaphat le a rejtett sebességmérés. Angliában közlekedési jelzőtábla mögé rejtik a mérőket, Németországban és Svájcban szemetesekhez hasonló tárgyakat helyeznek el. Norvégiában az erdő fái között lapulhat traffipax. Svájcban nem mellesleg még a környezetbe illeszkedő jelzőbójákban is található mérő, de alagutakban is helyeznek el ilyeneket.

Forrás: vezess.hu

About the Author: Babkó Norbert

Leave A Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A jobb ügyfélélmény érdekében az oldalon cookie-kat (sütiket) használunk. A sütik használatát az oldal böngészésével elfogadod További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close